מיזוג אויר לרכב

יש דברים שנראה כאלו היו פה תמיד. איך פעם הסתדרנו בלי המחשב או הפלאפון? נראה בלתי אפשרי, אבל דמיינו איך היה פה פעם בלי מזגן לרכב. אם צריך לבחור דבר אחד שטוב שיש לנו באקלים החם והלח בישראל - זה מזגן הרכב. רובנו צריכים להגיע ממקום למקום ברכב בכל יום ויום, חלקנו בתחבורה הציבורית וחלקנו בהליכה. בסיום יום עבודה או לפעמים גם אחרי סיבוב קל בשמש היוקדת, המחשבה הראשונית היא איך להגיע אל הרכב ולהדליק את המזגן. כשהמזגן דולק ומקרר והרכב נוסע בצורה חלקה, לפעמים גם הפקק היומי כבר לא מרגיז כרגיל.

הפונקציה של המזגן היא לסייע להסיר את החום והלחות מהחלל הפנימי של הרכב. הפעילות היא באמצעות חגורה, המסובבת את המדחס , אשר דוחס את הקרר ולוחץ כדי לשאוב אותו דרך המערכת. הקרר נדחף דרך שסתום ההתפשטות שבו הלחץ נופל בבת אחת , כתוצאה מכך הקרר סופח אליו את החום מהסביבה. והאוויר הקר עכשיו ממשיך דרך המאייד לתא הנוסעים. הקרר כשהוא עמוס בחום עושה את דרכו אל המעבה שם הוא משתחרר אל האוויר החופשי, משם חוזר הקרר אל המדחס וחוזר חלילה.מייקל פאאראדיי שהיה מדען וממציא בריטי, גילה כי דחיסת נוזל והפיכתו לגז, יכולה לצנן את האוויר. גון גורי רופא יצר בשנת 1842 את 'מכונת הקרח' הראשונה. מאז השתכללו המזגנים והיום אפשר למצוא אותם כמעט בכל בית בישראל ואף במכוניות שלנו. המזגן ברכב דורש טיפול ותחזוקה. יש צורך לנקות את הפילטרים ולבדוק שלכלוך לא הצטבר בהם.
יש מספר תקלות איתם מתמודדים בדרך כלל כשהמזגן באוטו מתקלקל.תקלות נפוצות הן:
- במפוח החשמלי הדוחף את האויר החם דרך המעבה שם יתקרר ויקרר את תא הנוסעים..
- תקלה במאוורר של המיזוג, שתפקידו הוא לסלק את החום המצטבר מסביב למאדה.
- תקלה במדחס הדוחס את האוויר החם. והתקלה השכיחה ביותר מחסור בגז.

לאחרונה החלה להישמע סברה האומרת שאסור להיכנס לרכב החם בקיץ בלי לפתוח חלונות. וזאת בגלל העובדה שברכב יש חומרים העשויים מפלסטיק והם מתפרקים בחום הרב השורר בימי הקיץ שלנו. החומרים מתפרקים והופכים לחומרים מסרטנים שאותם אנו נושמים כשאנחנו נכנסים לאוטו רותח. לכן מומלץ לפתוח את החלונות כשאנחנו נכנסים לרכב ולתת לרכב להתאוורר. אחרי מספר דקות צריך להפעיל את המזגן ולצנן את פנים הרכב וזאת כמובן עם חלונות סגורים. אם נקפיד על אוורור האוטו בתחילת הנסיעה ופתיחת מזגן אחר כך נוכל לשמור על בטיחות ערנות ובריאות הנהג ונוסעיו.
אף אחד לא יעזור לך לשמור על הטמפרטורה כמו צוות מוסך אמ הדרך, בין אם לתיקון של מיזוג האוויר לרכב, תיקון החימום או רק שיגרת תחזוקה, נוודא שהנסיעה תעבור בנוחות ק"מ אחרי ק"מ. לרשותכם ולשירותכם, צוות מוסך אמ הדרך, מומחי הרכב שלכם. 

ובכן אחרי שהצגנו תקלות אופיניות של מערכת מיזוג אוויר לרכב נציג באופן כללי לסקרנים כיצד היא עובדת: 
ראשית אנו רוצים להודות לויקיפדיה - האנציקלופדיה המשותפת, כי העשירה אותנו בשירטוט פשוט זה תוכלו למצוא בקצה הדף קישור לויקיפדיה לקריאה נוספת על מיזוג אויר. בכן לעניננו, איך מזגן לרכב עובד? תוכלו לראות בציור שני צבעים, כחול - קור, אדום - חום, לא היינו צריכים להגיד אבל בשביל השפה מערכת מיזוג אויר לרכב היא מערכת סגורה ומעגלית, כפי שניתן לראות. יש בתוכה גז שהתכונות שלו והשינוי במצב הצבירה שלו מאפשרים את קירור חלל הרכב. 
נתחיל מ 4 - זהו מדחס מזגן לרכב הוא דוחס את הגז מה שגורם לגז להתחמם, שימו לב שהלחץ על הגז אפשרי הודות לוסת לחץ - 2, מעבר של הגז את וסת הלחץ גורם לו להתקרר מאוד הסיבה היא יניקתו על ידי המדחס לתוך חלל רחב יחסית בלחץ הרבה פחות גדול מה שגורם לטמפרטורה של הגז לצנוח, ולאויר העוטף להתקרר מאוד מאוד.