מנוע לרכב

מנוע לרכב הוא ליבה של המכונית, החלק החשוב ביותר בה, הוא המספק לה את הכוח, בלעדיו לא תוכל המכונית לנוע. ראו סרטון קצר על מבנהו של מנוע לרכב תקלה במערכת מנוע לרכב עשויה להימנע בטיפול של מאות שקלים בודדים, הזנחה ואי מילוי אחר הוראות יצרן עשויות לגרור תקלה קשה הרבה יותר וטיפול הכרוך באלפי שקלים.

כוונתו של דף זה לסקור בקצרה את הגורמים לתקלות במערכת מנוע לרכב, את עלותן המשוערת והדרכים למנוע אותן.


מנוע לרכב – פתיחה

במערכת מנוע לרכב המיוצרת בימינו ומנוהלת על ידי מחשב אין שום סיבה שמנוע לרכב "ילך" או לחילופין שתהיינה בעיות בלתי צפויות. התנאי היחידי לכך הוא כי מנוע לרכב יטופל בזמן ולא יעבור טראומה של התחממות יתר.

מנוע לרכב_פירוט תקלות נפוצות שעשויות לגרום להתחממות יתר ועלות טיפולן

תקלות של התחממות מנוע נובעות בד"כ מבעיות קטנות שעלויות תיקונן נמוכות: מאוורר של רדיאטור יכול להפסיק בגלל שרפה של פיוז או נתק בחיבורים החשמליים תיקון תקלה זו יעלה עשרות בודדות של שקלים.

התחממות יכולה לנבוע מאובדן נוזל קירור, מצינור פגום או רופף, תיקון תקלה מסוג זה הוא זול ולא יעבור את סך 200-300 ₪

תרמוסטט שנתקע במצב סגור – יכול לגרום להתחממות יתר וגם החלפתו של התרמוסטט, ברוב המקרים, לא תעבור את ה-300 ₪

רדיאטור מלוכלך יש צורך לפרקו ולשלוח לניקוי, ברוב המקרים, תהיה הוצאה של כ- 500 ₪. 

חוסר טיפול בבעיות של התחממות יתר כאשר הן בראשיתן עשויות לגרור תיקון שעלותו אלפים רבים של שקלים.


מנוע לרכב_פירוט בעיות במערכת המכאנית

דליפות של שמן מאטמים שונים בגוף המנוע, ליקוי זה בד"כ מופיע לאחר כ 100,000 ק"מ לעיתים גם לפני, הטיפול דורש החלפת אטם למכסה שסתומים, הוצאה קטנה 150-200 ₪.

דליפות שמן ממחזירי שמן בחלקו הקדמי של מנוע לרכב, מאחורי מערכת התזמון-טיימינג, דורש לפרק את מערכת התזמוןן

וזו עבודה שבד"כ תסתכם בכ- 1000 ₪  

דליפות שמן ממחזיר שמן אחורי של מנוע לרכב, הנמצא מאחורי גלגל התנופה, בכדי להגיע אליו יש לפרק את הגיר

תיקון זה יגיע ל 1000 ש"ח ואף יותר, תלוי בסוג הרכב. תופעה של בוצה באגן השמן מתרחשת ללא קשר ישיר למס' הקילומטראז',

שמענו על דגמים שאף לאחר 60,000 ק"מ דייוחו על תופעה זו - המסננת בכניסה למשאבת השמן נסתמת ומיסבי מנוע לרכב לא מקבלים שימון. כתוצאה מזה נגרם בלאי גדול מאוד למערכת מנוע לרכב אם הרכב נכנס בזמן ניתן להוריד את אגן השמן לנקות את הבוצה לנקות את המסננת של משאבת השמן ולפתור כך את הבעיה, הבוצה נוצרת כתוצאה מהחלפות שמנים לעיתים רחוקות מדי ושימוש בשמנים באיכות ירודה התוצאה של ליקוי זה תוביל בסופו של דבר להחלפת המנוע.


מנוע לרכב השפעתם של שמנים ונוזל קירור על אורך חיי המנוע


מנוע לרכב שמן מנוע

איכות השמנים בהם משתמשים היום גורמת לכך שרמת הבלאי של מנוע לרכב נמוכה מאוד, מנוע לרכב יכול לנסוע מאות אלפי ק"מ ללא ירידה בהספקו ואיכות פעולתו.

מנוע לרכב נוזל קירור

נוזל קירור תפקידו לסלק את החום הרב שנוצר תוך כדי פעולת מנוע לרכב הנוזל מסיע את החום אל המצנן ומשם החום מתנדף לאוויר. חשוב מאוד להשתמש בנוזל קירור משובח שטמפ' הרתיחה שלו גבוהה מ - 110 מעלות צלזיוס, ככל שטמפ' הרתיחה שלו גבוהה יותר כך הוא משובח יותר. 
אנטי פריז אינו נחוץ לרדיאטור, אלא אם כן אתם גרים במקומות הגבוהים, יש צורך להחליפו לעיתים לפי הוראות היצרנים.


מנוע לרכב – מה ההבדל מהטיפול במנוע לרכב בין ימינו לעבר ?

בימים בהם המכוניות עבדו באמצעות קרבוראטור (מאייד) ופלגים פלטינות, היה דרוש כי מנוע לרכב יכוונן לעיתים קרובות וכשלא טופל, מנוע לרכב לא עבד כסדרו, מה שגרם לבלאי גבוהה. 

היום מנוע לרכב מתוזמן היטב אין צורך לעשות לו TUNE-UP (כיונון) מחשב לרכב דואג שכל חלקי מנוע לרכב יעבדו בצורה המיטבית. אם בעבר מכונית נכנסה פעם בחודשיים שלושה ל TUNE-UP היום אין בכך צורך, לעומת זאת אפילו שהשמנים מאיכות משודרגת ביותר שמן הרובץ באגן השמן של המנוע במשך שנה מתחמצן גם אם הרכב נוסע מעט ק"מ ומאבד את איכויותיו גם אם היה חדש, לכן רצוי לבצע טיפול לרכב לפחות אחת לשנה ולהחליף את הרכב והמסננים עפ"י הוראות היצרנים.