בלם יד

מוט האנד-ברקס - Hand brake מורכב ממוט ברזל עליו מולבש מוט פלסטיק המותאם לאחיזת כף יד. ברוב המכוניות ידית בלם יד מותחת שני כבלי פלדה המגיעים אל הגלגלים האחוריים ומבצעים בלימה של הגלגלים באופן מכני.
כשאנחנו לוחצים על דוושת בלם רגלאנו שולחים שמן לבוכנה הידראולית שלוחצת על שני נעלי הבילום החוצה אל תוף הבילום ובאופן כזה נעצר הגלגל.

כאשר אנו מושכים את ידית בלם היד אנו מבצעים את אותה פעולה בדיוק באמצעות כבל לכל גלגל. יש מנופים מכאניים שמבצעים זאת. 
שכחתם לשחרר בלם יד אתם לחוצים \ ממהרים, ראו מה קורה במקרה הבא שתוכלו לראות בוידאו הגלגלים האחוריים נותרו נעולים והצמיגים החליקו על הכביש במקרים רבים הגלגלים האחוריים לא ננעלים ובזמן נסיעה עת בלם היד משוך,בלמים אחוריים נשחקים מאוד והטמפרטורה שלהם מגיעה לערכים מאוד גבוהים, עד כדי סכנה לשריפה.

ברוב המקרים במצב כזה בסופו של דבר נתפסים הבלמים של הגלגלים האחוריים ואין אפשרות להמשיך בנסיעה, עשוי לעלות עשן וריח חזק של שריפה,הבלמים של הגלגלים האחוריים נהרסים.
במקרים רבים בהם הרכב לא יצא ממש באותו רגע מטיפול בלם יד אינו בולם באופן מוחלט את המכונית ולכן ניתן לנסוע עם בלם יד משוך. בנסיעה זו בלמים נשחקו מאוד, דוושת בלם דורשת לחיצה ארוכה יותר כדי להגיע לבלימה מוחלטת. ובמקרים קיצוניים אף יגיע לסוף דרכה של הדוושה והאוטו לא יבלום.

בלם יד איך זה עובד ?
בסוסיתא, סובארו ומכוניות רבות נוספות
פתרו המתכננים את הצורך בהעברת הפעולה הקוית לפעולה אופקית -
אנו מושכים בלם יד למעלה ורוצים כי הפעולה תדחוף ותלחץ על הגלגלים האחוריים בכיוון אופקי.
על ידי שימוש בצורות שונות של "בורג ארכימדס ".