מערכת ESP לרכב | What is ESP

היות וברכב הדבר החשוב ביותר זהו הביטחון - חברות הרכב משקיעות משאבים רבים בהבטחת התמודדות הרכב עם כל תרחיש אפשרי של אובדן שליטה אשר העלול להוות גורם לתאונת דרכים. 
הסרטון הבא, באדיבותה של חברת Bosch ממחיש את יעילות מערכת ESP לרכב ומדגים כיצדהמערכת פועלת.

אנו במוסך אמ-הדרך מאמינים כי השמירה על בטיוחת הנוסעים ברכב היא חלק מהטיפול השנתי, שבמהלכו כל המערכות עוברות טיפול ובקרה קפדניים. בחלק הבא נרחיב :
- על מערכת ESP לרכב ותפקידה
- אילו תקלות עשויות להתרחש בפעולת מערכת ESP לרכב
- כיצד ניתן לזהות תקלה במערכת ESPלרכב
- כמה עשוי לעלות תיקון תקלות שונות של מערכת ESP לרכב

מוסך אמ-הדרך שם לו למטרה כי תיכנסו עם רכבכם למוסך פעם אחת בלבד בשנה למטרת טיפול ובקרה על מערכות הרכב. הבטחת בטיחותכם היא המטרה הראשונה במעלה בכל טיפול שכזה.
כיצד ניתן לדעת כי קיימת בעיה ב מערכת ESP או ABS ברכב ?
- כאשר נדלקת נורית חיווי אני מסיקים כי ישנה בעיה.
לדוגמא ברכב סיטרואן C4 מצד דלוק של הנורה עשוי להיות תוצאה של החלקת הרכב על כביש רטוב כך שגלגלי הרכב לא הסתובבו באותה מהירות. לעיתים, לאחר כמה מטרים בהם יצא הרכב מהשלולית או מההחלקה ושב לנסוע על משטח שאינו מחליק, הנורה תכבה.
שימו לב לסוגים השונים של נורת האזהרה
מה היא מערכת ESP לרכב ?
Electronic Stability Program - טכנולוגיה שתפקידה לשמור על יציבות הרכב בכל מצב ומניעת תאונה על ידי הקטנת סכנת ההחלקה המונעת החלקה באופן אקטיבי ועוזרת למנוע
תאונות על ידי הקטנת סכנת ההחלקה. יש רכבים בהם המערכת נקראתESC - Electronic Stability Control. כמו כן, המערכת נעזרת גם במערכת ה ABS ברכב -ANTI LOCK BREAKING SYSTEM . ביחד מערכות אלומייצבות את הרכב מסטייה מסוכנת של הנהג.

כיצד עובדת מערכת ESP לרכב ?
- בשעה שאחיזת הכביש של הרכב מתרופפת, מחשב מערכת ה ESP בעזרת ABS מזהה אחיזת כביש לקויה ומתקנת את זה על ידי בלימת אחד הגלגלים או יותר ובכך מונעת את הסטייה.
- בזמן ההחלקה אין לנהג שליטה על הרכב והרכב ינוע בכוח האינרציה כנגד הכיוון הרצוי. לכן אנחנו מעוניינים להימנע מהחלקה. אנו למעשה מעוניינים כי הגלגלים ימשיכו להסתובב אפילו בזמן בלימה ולא יינעלו ויחליקו על הכביש.
- מערכת ה ESP לרכב משתמשת בבלימת גלגל אחד או יותר עלפי הצורך ומורידה את הספק המנוע במידת הצורך. כתוצאה ההחלקה נגמרת עוד לפני שהתחילה.
מערכת ESP מחוברת ל ABS ולמחשב המנוע (כך גם החיישנים בגלגל ההגה וחיישן תנועת הרכב). המערכת מופעלת על ידי בקרה אלקטרו הידראולית אשר משפיעה על הבלימה. בנוסף לחיישן מהירות הגלגל (כלומר חיישני ה ABS ) וחיישן זווית ההיגוי קיים בנוסף להם קיימים חיישנים של שיעור הסחיפה וחיישן האצה צידית הדומים לג'ירו החשים בכל תנועה פתאומית ובלתי צפויה. אלו נותנים פקודות ליחידת הבקרה האלקטרו הידראולית לעצור גלגל זה או אחר....
- הקשרים עם יחידות הבקרה האחרות של הרכב נעשים באמצעות רשת תקשורת פנימית המכונה CANVAS ושם ישנן לעיתים נוצרות התקלות, המערכת עובדת כמו פרוטוקול אינטרנט וכל מחשב זורק את המידע שלו לרשת וכל מחשב לוקח את מה שהוא צריך.
- מערכת ה ESP משתמשת בזה על מנת למתן כוחות אלה בכדי שהנהג ימשיך לנסוע בכיוון בו הוא חפץ.

כאן נכנסים לתמונה מכשירי הדיאגנוסטיקה של מוסך אם-הדרך ובאמצעות חיבור למחשב בקרת היציבות של הרכב אנו מזהים תקלות.

תקלות נפוצות של מערכת ESP ברכב ?
- בד"כ התקלות באות מתקלה מחיישן ABS, מאחד הגלגלים עשוי להתנתק או תקלה בתקשורת בין המחשבים ברכב עשויה לגרום לתקלה של ESP.
- המערכת מאוד עדינה כיאה למערכת שתפקידה להציל חיים. לכן תיקון של חיישן ABS מסתכם במאות שקלים בודדים.
- לעיתים מתג אור הבלם כבית ולכן בבלימה המערכת אינה עובדת ומערכת ה ESPמתחילה לפעול.
אם יש צורך להחליף מחשב ESP זה כמעט ולא קורה, תיקון של ליקוי בתקשורת בין המחשבים השונים ברכב מחירו תלוי בזמן המושקע באיתור מקום התקלה ומחיר החלק.

נשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה ובקשה, אנו לשירותכם,
צוות מוסכך אמ הדרך