מצבר לרכב

מצבר לרכב הוא מרכז האנרגיה החשמלית של הרכב. לפניכם מידע ותשובות לשאלות נוספות, אשר נתקלים בהם פעמים רבות וחשוב לדעת לכל בעל רכב. המצבר מחזיק בתוכו אנרגיה חשמלית ואנו רוצים שהיא תהיה זמינה בכל רגע נתון להתנעה בטוחה והזנה לכל מערכות הרכב. הוא נטען על ידי האלטרנאטור בזמן שהמנוע עובד במטרה להחזיק אותו תמיד מלא.

כל כמה זמן צריך להחליף מצבר לרכב?

אורך חיים ממוצע של מצבר לרכב הוא 3 שנים. המצברים המודרניים מיוצרים כיום בטכנולוגיות חדשות על בסיס של כסף וסידן. בשונה מתקופות בעבר, המצברים סגורים ואין צורך למלא בהם מים מזוקקים לעתים תכופות, הם תקינים יותר זמן והאיכות גבוהה יותר.
טכנולוגיה זו מאפשרת ייצור מצבר לרכב קטן יותר, בעל כוח מניע גבוהה יותר, למרות היותו קטן בנפחו.


על איזה מצבר לרכב אנו ממליצים ולמה?

במוסך אמ הדרך אנו מספקים מצברים של חברות איכותיות ובעלות שם עולמי – שנפ ובוש. המצברים הללו עומדים בכל הציפיות, אחוז החוזרים בתקופת האחריות נמוך מאוד ומחירם אטרקטיבי.

בעיות מצבר לרכב

ניתן להסיק כי הבעיה במצבר אם לפתע כבו האורות או אי אפשר להניע, הסיבות לכך הן:


אפשרות 1 - קצר בתוך המצבר

נוצרת כאשר יש זרימה בין תא לתא בתוך המצבר, שגורמת להתרוקנות. במקרה זה המצבר פסול ויש להחליפו.


אפשרות 2 - התרוקנות מצבר

מקרה זה נוצר כתוצאה מזליגת זרם מאחת ממערכות החשמל ברכב. מצב זה יכול לקרות כשיש קצר באחת ממערכות החשמל, קצר חלקי קטן, זליגה נמוכה מהמצבר. גם אם כל המערכות היו כבויות, המצבר התרוקן. במקרה זה, אפשר יהיה לטעון את המצבר והוא יחזור לקדמותו ולפעילות רגילה.


אפשרות 3 - מתח נמוך במצבר

יש מקרים בהם קיים מתח אך הוא נמוך מדי להתנעת הרכב. מקרה זה יכול לנבוע מטעינה חלשה של האלטרנאטור, והבעיה לא נובעת מהמצבר והטיפול יהיה באלטרנאטור.


מצבר לרכב – מידע חיוני

-בכדי לשמור על חיי מצבר ארוכים לרכב, יש לבדוק את גובה המים המזוקקים בתאיו (בדגמים מיושנים) אחת למספר חודשים. 
*בדיקת מים מזוקקים מתבצעת בכל טיפול במוסך אמ הדרך.

-מתח הטעינה של מצבר לרכב חייב להיות לפחות 13.5 וולט, בזמן פעולתן של כל מערכות החשמל ברכב. המתח המקסימאלי המותר יהיה 14.7 וולט. 
מתח גבוה מ- 14.7 נקרא טעינת יתר, מצב זה מקצר מאוד את חיי המצבר ויש לטפל בנושא במהירות המרבית על מנת למנוע את פסילת המצבר והצורך להחליפו בחדש.


מה נעשה בטיפול לתיקון המצבר ברכב?

הטיפול במצבר נעשה על ידי בדיקה באמצעות מכשיר הנקרא הידרומטר אשר בעזרתו נבדק המשקל הסגולי של החומצה. בבדיקה המכשיר שואב חומצה מהמצבר לתוך שפופרת זכוכית בתוכה, יש מצוף מכויל בצבעים שונים המצוף צריך לעמוד כשהצבע הירוק מעל לפני החומצה. אם המצוף שוקע בתוכה, סימן שהמצבר ריק או שהחומצה מהולה מדי והיא איננה חומצה.

במידה ותוצאות הבדיקה תקינות , טוענים את המצבר. מומלץ לטעון את המצבר לרכב זמן ממושך בקצב איטי. בסיום הטעינה בודקים אם המצבר מסוגל לספק זרם מרבי לזמן קצוב. אם כן מרכיבים חזרה, אם לא יש להחליף את המצבר לרכב.


לפני שנחליט על החלפת המצבר לרכב נבצע את הבדיקות הבאות:

- בדיקת מצבר לרכב ע"י מכשיר בדיקה אלקטרוני ללא עומס.
- בדיקת מתח מצבר לרכב - מעל 12 VOLT תקין.
- בדיקת מתח המצבר לרכב בהתנעה - מעל 9.6 VOLT תקין.
- בדיקת מתח הטעינה למצבר לרכב - בין 13.5 - 14.8 VOLT תקין.
- בדיקת דיודות אלטרנטור לרכב - תקין מתחת ל 4% אדווה וכן בדיקת ווסת המתח.
- בדיקת זליגת זרם כאשר אין צרכן פעיל - לכל היותר 0.5 AMPER .
- בדיקת זרם התנעה במנוע חם - זרם של פחות מ 50% מכושר ההתנעה הרשום על המצבר - לא תקין.
- בדיקת כיסוי הטעינה - בדיקה של הזרם על אחד מקוטבי המצבר בשעה שצרכן עונתי מופעל כמו מזגן, אורות וכו - על הזרם על אחד הקטבים צריך להיות גבוה מ- 0 AMPER.  יש לוודא שאין מפל מתח על קוטבי המצבר לרכב.
- בדיקת תקינות רצועת האלטרנטור לרכב.
- בדיקת מפל מתח בין מתג ההתנעה והמצבר לרכב.


איך עובד מצבר לרכב?

מצבר לרכב , כשמו כן הוא, צובר אנרגיה חשמלית במטרה לספק זרם לכל מערכות החשמל ברכב, גם ובעיקר ברגעי צריכת שיא כמו בהפעלת הסטרטר למשל שהוא כידוע צרכן זרם גבוה מאד, וכן בזמנים בהם האלטרנאטור לא מספק את כל צריכת הזרם של המערכות השונות ברכב.

מתח המצבר הוא 12VOLT . מתח האלטרנטור חייב להיות גבוה מ- 12 VOLT על מנת שתתרחש טעינה.

המצבר לרכב מורכב מתאים, בתוך תאים אלה יש אלקטרודות הטבולות בחומצה. כאשר אחד מצרכני החשמל ברכב מופעל, זורם זרם חשמלי מהמצבר לצרכן, למשל בזמן הפעלת הסטרטר. הזרם הוא תוצאה של פעולה אלקטרוכימית בתוך המצבר, הפעולה מרוקנת את המצבר ולכן יש לטעון אותו מחדש באופן רצוף.