בלמים לרכב

בלמים לרכב הינם מרכיב בסיסי הנבדק במהלך טיפול הרכב למען נסיעה בטוחה. בלעדי בלמים תקינים ומוכנים איננו ערוכים לנסיעה. לפני שנפרט על תקלות בלמים לרכב, נציג בפניכם את מרכיביהם היסודיים באמצעות האיור מטה. 
בדף "בלמים לרכב" נפרט על החלפת בלמים לרכב, בדיקתם ובחירת יצרני הבלמים לרכב עימם עובד מוסך אמ-הדרך.

הגה רועד בזמן בלימה
כאשר ההגה רועד בזמן בלימה זה נובע לרוב מכיוון שהצלחות הבלמים קדמיים קיבלו דפורמציה עקב חימום יתר או מכיוון שהבלמים האחוריים הגיעו עם פגם בייצור. במקרה כזה יש צורך להחליף צלחות בלמים לרכב אם לא ניתן לחרוט אותן.

בלמים לרכב מוסך אמ-הדרך
המכוניות המודרניות מצוידות במערכת המונעת נעילת גלגלים בזמן בלימת חירום (ABS) אשר מייעלת מאוד את הבלימה ומקצרת מאוד את מרחק העצירה. המערכת פועלת באמצעות שסתומים הנמצאים במערכת ההידראולית של הבלמים המופעלים על ידי מחשב ה ABS אשר מקבל דיווח על מהירות הסיבוב של כל גלגל וגלגל באמצעות חיישנים.

בעיות אופייניות של בלמים לרכב - מערכת ABS
מערכות אלה אמינות ביותר כיאה למערכות בטיחות, והן מתקלקלות לעיתים רחוקות. תקלות נפוצות במערכת ABS יהיו בחיישני הגלגלים או ניתוקים במערכת החיווט.
מתג אור בלם הוא חלק ממערכת הABS וגם הוא מתקלקל לעיתים.

בלמים אחוריים ומשאבות אופן
משאבות אופן אחראיות על הפעלת בלמים אחוריים. התקנת משאבות מאיכות ירודה עלולה להביא לנזילות שמן על רפידות הבלמים האחוריים שעשויות אף לבטל לחלוטין את הבלימה של אותו גלגל, שימו לב!

בעיות נפוצות של בלמים לרכב
בלמים חורקים - בלמים שורקים - בלמים מצפצפים - בלמים רועשים

בלמים אחוריים ברכב
בלמים אשר מפיקים צלילים שונים הם בדרך כלל תוצאה של בלמים באיכות ירודה בגלגלים הקדמיים או חומר בילום ישן מאוד בגלגלים האחוריים אשר התקשה.
על מנת להאריך את חייהם של הבלמים האחוריים, כדאי לבצע שטיפה באמצעות מכשיר וחומר מיוחד המאריך את חייהם, זאת לטובת רפידות הבלמים והסנדלים כך שזה ימנע התקשות, בלייה וישמור טוב יותר על תקינות הבלמים האחוריים. 

בלמים קדמיים לרכב
רוב הבלמים הקדמיים לרכב מחזיקים 20-30 אלף ק"מ אך יש שישמרו גם עד 100 אלף ק"מ לפני שחיקתם. לפעמים החומר מתקשה בגלל התיישנותו וגורם לצפצופים בזמן הבלימה. צפצופים של בלמים קדמיים מסוג צלחות ודיסק, יכולים לנבוע מדסקיות שחוקות באופן לא אחיד ושטח מגע לא מלא.
בבעיות רעש תמיד נשלח צלחות לחריטה על מנת ליישר את השטחים אם ניתן,
יש להתחשב כמובן בעובי חריטה מינימאלי על פי הגדרות יצרן הרכב.
תמיד מחליפים בלמים לרכב בזוג, הטיפול משתנה לפי סוגי הרכב.

ישנם יצרנים רבים בעולם של בלמים לרכב, הממוינים לסין ואחרים - הבלמים הסיניים נתפסים כזולים ביותר. כמו כן, ישנם יצרנים המייצרים חלפים מקוריים כמו TRW ו ATE .

מחירים ממוצעים של בלמים לרכב קדמיים:
צלחות בלמים לרכב 100 ₪ - סחורה סינית ועד ל 300 ש"ח ויותר עבור בלמים קדמיים, מתוצרת משובחת.
רפידות בלמים - המחירים ינועו בין 80 ש"ח ופחות (בסחורה הזולה), ול 300 ש"ח ויותר. העבודה נעה בין 150- 200 ₪ המע"מ.

מחירים ממוצעים של בלמים לרכב אחוריים:
בלמים אחוריים לרכב משתמשים בד"כ במנגנון של תופי בלימה וסנדלים - מחיר החלפה של בלמים אחוריים לרכב במכונית ממוצעת, כולל חריטה, יעלו בדרך כלל 500-600 ₪ כולל העבודה.

צלחות בלמים לרכב
בארץ קיימים יצרנים שונים המשווקים לשוק המקומי. הבולט מביניהם, TRWלו הצלחות האיכותיות ביותר. בשוק קיימות גם צלחות בלמים איטלקיות וסיניות,
המחיר משתנה לפי איכותן. המחירים נעים בין 100 ₪ לצלחת ועד ל 300 ₪ לצלחת. היצרנים קובעים את העובי המינימאלי המותר לצלחות בלמים אם צלחת בלמים עברה חריטה והגיע לעובי המינימאלי שלה אסור להשתמש בה יותר.
את העובי של צלחות בלמים בודקים בכל טיפול בכל פעם שהרכב נכנס.